Ik moest hier om lachen

Ik moest afgelopen weekend wel heel erg lachen...

Een vriend van mij werkt voor een NGO. Bij die NGO sturen ze regelmatig mail en zijn ze blij met een open rate van 15%. Dat betekent dat 15% van de mensen waarnaar de mail verstuurd hem ook daadwerkelijk openen.

Nadat hij me dit vertelde heb ik even de open rates voor deze mails erbij gepakt. Die zijn tegen de 40%. Mijn vriend geloofde dat pas toen ik 'm het liet zien.
Daar ben ik natuurlijk super blij mee. Hij vroeg me wat de best geopende mail was. Dat was de mail met de titel 'Ik heb een traantje weggepinkt'.

En toen ik er wat dieper in dook bleken de mails met clickbait-achtige titels het best te scoren. En daar moest ik wel erg om lachen.
Dat jij als leerkracht dus de menselijke eigenschap hebt om op clickbait te klikken.

Kijk maar eens naar de titel van deze blog...

Ik hoop je natuurlijk te belonen door waardevolle content te leveren die jou inspireert, zodat jouw klik ook echt iets oplevert.

Op die manier voelt het voor mij niet als clickbait.

Dit is een manier om jou engaged te houden.

Weer een term uit de wondere online wereld. Voor online content is niets zo belangrijk als engagement.

Engagement is de tijd die jij besteed. Aan een les of op een platform.

Commerciële partijen gebruiken engagement gebruiken om zoveel mogelijk reclame opbrengsten binnen te halen. Dit doen wij in onze methode niet. Wij gebruiken engagement als een manier om de kwaliteit te waarborgen.

De video server waar onze lessen op draaien geeft ons (anoniem uiteraard) een heel goed inzicht op de engagement per les. Zo kunnen wij precies uitzoeken welke dingen goed werken, en welke dingen minder goed.

We krijgen wel eens de vraag waarom we zo snel zijn in onze lessen.

Dat is precies één van de dingen die we hebben geleerd. De les moet een bepaald tempo hebben, anders haken je leerlingen af.

En dat tempo ligt voor kinderen een stuk hoger dan voor jou en mij. Natuurlijk maken wij educatieve content en geen vlog, dus we moeten niet de Dylan Haegens snelheid te hebben.

Maar dat is wel waar kinderen (ja, zelfs kinderen van 4) aan blootgesteld worden. Wat ze gewend zijn.

Natuurlijk zit er een groot verschil in tempo tussen de onderbouw en bovenbouw les, maar je snapt m'n punt.

Voor de 2.0 versie van onze methode zijn we aan het testen hoe het werkt als jij de controle krijgt. Want daar zijn we opeens afhankelijk van jouw snelheid.

Het nadeel is dat we niet even al onze inzichten op het gebied van online educatie zo met jou kunnen delen. Het voordeel is dat jij jouw klas kent en dus de snelheid kunt aanpassen op het niveau.

De eerste tests wijzen erop dat deze twee factoren elkaar opheffen. Dus jij krijgt in deze versie de beschikking over twee vakdocenten muziek die jij kunt laten doen wat je wil, wanneer je wil, op jouw tempo.

Klinkt goed toch?

We zijn echt in de ontwikkel fase. Over een paar weken gaan we uitgebreid testen.

En na de zomer lanceren we deze 2.0 versie.

Wij kunnen niet wachten!

Jij ook niet, toch?

Vorige
Vorige

#VMMT

Volgende
Volgende

Woke cultuur in de muziekles?!