ONZE MISSIE:

STRUCTURELE CULTUUREDUCATIE VAN HOGE KWALITEIT VOOR ALLE LEERLINGEN IN HET BASISONDERWIJS IN NEDERLAND.

ONS VERHAAL


Toen we in 2020 begonnen wilden we een prachtig platform bouwen waarmee we leerkrachten op elke manier kunnen ondersteunen om de beste muzieklessen te geven. Inmiddels is dat platform er. And then some!

Met behulp van onze community van enthousiaste docenten (groepsleerkrachten én vakleerkrachten) en ons uitgebreide netwerk van landelijke organisaties leren we steeds beter onze rol kennen: we zijn een drijvende kracht geworden in het verstevigen van de positie van cultuureducatie in het Nederlandse basisonderwijs. Dat was nodig, to say the least. En wij stappen met liefde en passie in die vraag.

Op veel verschillende manieren dragen wij ons steentje bij: door onze methode continu te blijven doorontwikkelen, door visiegesprekken en consults aan instanties, door lezingen en trainingen door het hele land.

Altijd persoonlijk, altijd vanuit onze missie: structurele cultuureducatie van hoge kwaliteit voor alle leerlingen in het basisonderwijs in Nederland.

ONZE WAARDEN


ONTWIKKELING

In een ver-individualiserende wereld werken we aan verbinding. Door kinderen muzikaal, sociaal-emotioneel, maar vooral cultureel te ontwikkelen.

CONNECTIE

We brengen mensen in verbinding: leerlingen, leerkrachten, vakdocenten, instellingen, overheden. We zijn de spil in de rijke wereld van cultuureducatie.

KWALITEIT

Altijd het beste, anders werkt het niet. De beste les, training, lezing, gebruikerservaring. De beste docenten.

Iets anders kunnen we niet.

DUURZAAMHEID

De behoefte aan cultuureducatie is groter dan ooit. Wij maken cultuureducatie duurzaam door het diep te integreren in het Nederlandse onderwijs.

TOEKOMST

Cultuureducatie: te veel over gepraat, te weinig gegeven. Dat veranderen we: cultuureducatie van de toekomst komt uit de maatschappij door de handen van professionals de klaslokalen in.

ONZE IMPACT


CASE STUDY - Bloemendaalse Schoolvereniging

In 2017 kwam ik via via in contact met de Bloemdaalse Schoolvereniging (BSV). Een mooie oude school in de duinen bij Bloemendaal. Ik werd met mijn toenmalige bedrijf gevraagd om in een half jaar een schoolbrede musical te maken en deze uit te voeren. De klik die ontstond met het team en de kinderen was bijzonder. We lieten de leerlingen het materiaal voor de voorstelling maken. Iets dat ook bij BOOM BOOM CLAP nog altijd niet veranderd is, sterker nog: creëren is hét domein van de toekomst.

Na afloop raakte ik in gesprek met de toenmalig directeur. Ze vertelde dat zij, het team en de kinderen enthousiast waren en wel op zoek wilden naar structureel muziekonderwijs. Ondertussen zijn we bijna acht jaar verder en lever ik voor het eerst in mijn carrière een generatie af: leerlingen die ik als kleuter binnen zag komen zie ik nu als pré-puber naar de middelbare vertrekken.

In die acht jaren veranderde er voor mij van alles: ik kreeg kinderen en verhuisde van het westen terug naar het noorden van het land. De BSV was soms de enige constante factor: om de week muziekles geven aan elke klas. Zelfs toen de scholen dicht waren ging het door, zij het digitaal. En zie daar de geboortegrond voor BOOM BOOM CLAP. Samen met Willemijn ontdekte ik dat digitaal onderwijs de oplossing was voor het groeiende tekort aan vakdocenten enerzijds en de groeiende vraag naar onze kwaliteit anderzijds.

De BSV werd een proeftuin. Één van de plekken waar we onze lessen konden schrijven, testen en maken. Een plek waar de leerlingen inmiddels een stevige basis hebben in muziek. Zoals de directeur laatst opmerkte: “Jeetje, onze kinderen kunnen eigenlijk best goed zingen”. Voor ons een mooi compliment, maar ook handig: nu zijn we in de muzieklessen steeds minder tijd kwijt aan technische aspecten en kunnen we meer tijd besteden aan sociaal-emotionele en culturele ontwikkeling.

En dat werkt. En niet alleen daar in de duinen van Bloemendaal. Inmiddels worden we door het hele land gevraagd om dat wat we doen, dat wat we hebben ontwikkeld, over te brengen. We blijven actief op de BSV, want hoe kun je nu een methode maken, trainingen en lezingen geven en digitale programma’s maken als je niet zelf iedere week met je voeten in de klei staat? Of in het zand in dit geval….

ONZE MILESTONES


Sep 2011: Martijn start VIBES
Vanuit zijn eerste onderneming begint hij zijn vakdocentschap op verschillende scholen in de randstad

Sep 2014: Op de Eerste Rij
Martijn begint samen met een compagnon Op de eerste rij - het Nederlands instituut voor Cultuureducatie. Dit bedrijf verzorgt educatieve voorstellingen en helpt scholen door het hele land met het inrichten van hun cultuuronderwijs.

sep 2010: Willemijn start bij MDA
Ze gaat aan de slag als docent musical en assistent afdeling Onderwijs en Cultuur op de Muziek en Dansschool Amstelveen.

2013: Willemijn start als ondernemer
Ze gaat als zelfstandig docent aan de slag op verschillende basisscholen in de randstad.

Sep 2017: CMK trainer en coach
Willemijn gaat aan de slag als CMK adviseur bij HART Haarlem en verzorgt op meerdere basisscholen CMK trajecten.

Mrt 2020: Thuis naar school
Martijn en Willemijn richten samen met 70 andere ondernemers de eerste online basisschool van Nederland op. Zes weken lang verzorgen zij het thuisonderwijs voor duizenden kinderen.

Sep 2020: BOOM BOOM CLAP
Martijn en Willemijn richtten de muziekmethode BOOM BOOM CLAP op. Ze beginnen met het ontwikkelen van 200 digitale lessen.

April 2024
BOOM BOOM CLAP zit in een stroomversnelling. De invloed op cultuureducatie in Nederland blijft groeien. Steeds meer scholen gebruiken de methode, er worden trainingen en lezingen gegeven door het hele land. En er staan mooie dingen op stapel!

ONZE ROADMAP


Hoewel we blij zijn met de impact die we hebben blijft het een understatement dat er nog genoeg werk aan de winkel is om het cultuuronderwijs in Nederland te verbeteren en verstevigen.

Gelukkig zitten wij nog vol plannen. Zo ziet onze toekomst eruit:

Samen meer leren

Community voor vakdocenten

We krijgen steeds vaker de vraag van collega’s: kunnen jullie iets faciliteren om samen te werken? Een eenpitter is nou eenmaal vaak alleen. Vooral als het gaat om vakinhoud of ondernemerschap. En daar hebben we iets op gevonden: we maken een community waar vakdocenten met elkaar in contact kunnen komen. Over lessen, maar ook over uurtarieven of waar ze op zoek kunnen naar vervanging. Onze ultieme droom is het faciliteren van hybride onderwijs. We gaan dus de vragen van onze abonnee-scholen ook in deze community uitzetten.

Status: Start gepland voor Q4 van 2024

Meer dan 200 liedjes voor het basisonderwijs

Uitgeven liedbundel

Na het maken van 200+ lessen ligt er natuurlijk een bak met liedjes. Waarvan onze abonnee scholen natuurlijk onwijs genieten. Maar deze liedjes verdienen een groter publiek. Daarom gaan we ze uitbrengen in een bundel.

Wij zijn beiden groot geworden met de Eigenwijs bundel. Voor alle docenten muziek jarenlang een bijbel. Maar het is tijd voor een nieuwe…

Status: In uitvoering, oplevering in Q3 2024

Kom maar zitten bij je stip ♫

Leerlijn Peutermuziek

Samen met De Muziekbeleving maken we een leerlijn voor peuters. Omdat kinderopvang, VVE locaties en IKC’s niet meer weg te denken zijn uit het dagelijks leven grijpen we de kans om de muzikale, sociaal-emotionele en culturele ontwikkeling te vervroegen. In deze leerlijn voor 2-4 jarigen kunnen kinderen een analoge muziekactiviteit beleven waarbij de pedagogisch medewerker digitaal door ons ondersteund wordt.

Status: In uitvoering, oplevering Q3 2024

10 9 8 7 6 5 4 3 2 1… Lift off!

Lancering methode

Na drie jaren opgesloten te hebben gezeten in onze studio (also known as: het schooltje) is het eindelijk zover: de methode is af! Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ‘ie niet meer wordt aangevuld. Het is heel moeilijk om na drie jaren meer dan zes uren content per week te hebben gemaakt ineens te stoppen. Maar we kunnen met trots zeggen: dit is de beste, meest complete muziekmethode voor het basisonderwijs die in Nederland te vinden is.

Status: Gepland voor Q3 van 2024

Wat fijn om je te ontmoeten, SBO!

BBC meets SBO

De vraag naar geschikt materiaal voor in een muziekles of muziekactiviteit ligt er al een tijdje vanuit het SBO. We zijn al door verschillende partijen benaderd of wij daar niet iets mee zouden kunnen. Helaas hebben we allebei te weinig ervaring in het SBO. Maar we hebben natuurlijk wel de digitale kennis en kunde om iets te maken en we kennen inmiddels best wat mensen in het SBO. Nu op zoek naar de ideale vorm: moet het een leerlijn, methode of meer een kennis- of databank worden?

Status: Start project gepland in Q1 2025

ONZE UITGESTOKEN HAND


Natuurlijk ben je enthousiast na het lezen over ons. Dat geeft niets! Misschien wil je zelfs wel met ons samenwerken. Of misschien kunnen we iets voor je betekenen. Misschien wil je ons gewoon laten weten hoe te gek je het vind wat we doen.

Mag allemaal!

Je kunt ons het beste een mailtje sturen, dan reageren we zo snel mogelijk.

Of je schrijft je in voor onze Daily Mail, daar vind je nog veel meer inspiratie, tips en tricks en leuke verhalen uit onze lespraktijk.

Hoe dan ook: leuk om je te ontmoeten.

We spreken je snel!

Groetjes,

Martijn en Willemijn - BOOM BOOM CLAP

CONTACT

BOOM BOOM CLAP
Liester 14
9302CC Roden

KVK: 84094125
BTW: NL863094302B01

Pssst: volg jij ons al op de socials? Voor tips, tricks, inspiratie en behind-the-scenes….