Woke cultuur in de muziekles?!
Er zit een heel groot nadeel aan het ontwikkelen van lessen vanuit de leerlingen.
In onze methode zitten alleen maar lessen die ontstaan en ontwikkeld zijn in onze lespraktijk. We kijken wat werkt, en wat leerlingen beweegt.
En dat maakt ons tot scherprechters. Neem bijvoorbeeld de Woke-movement.
We kunnen als methode die midden in de belevingswereld van de leerling staat niet om dit begrip heen. En dat willen we ook niet. Ook wij onderschrijven het belang van het hebben van een identiteit. Wat deze ook mogen zijn.
De laatste paar maanden is er echter meer en meer nadruk op dit proces komen te liggen.
Als methodemakers komen we dan meteen voor de vraag te staan. Wat doen we hiermee?
We voelen wat er speelt, en we willen hierop inspelen. Maar dat willen we doen met duurzame content.
Inhoud die de tijdsgeest vangt, maar ook nog relevant is als de aandacht voor een onderwerp afneemt.
Anders zouden we als methode leven bij de waan van de dag (gecharcheerd natuurlijk) en zou jij nooit weten welke kwaliteit je van ons zou mogen verwachten.
En op dit vraagstuk hebben we een perfecte oplossing gevonden: we zoeken naar een tijd en plaats in de geschiedenis (van een cultuur) om een les om heen te bouwen.
En in deze les schetsen we het beeld van die tijd. Van die cultuur. En dagen we de leerlingen uit om de inzichten uit deze cultuur toe te passen in de huidige tijdsgeest.
Cultuuronderwijs zoals het bedoeld is: als een venster, een bril om je wereld door te bekijken.
Het voordeel van deze oplossing is dat we:
1. Altijd relevant blijven,
2. Content maken die duurzaam is,
3. Nooit onze mening hoeven geven (die is ook helemaal niet van belang): we hoeven alleen maar vragen te stellen die jij vervolgens met je klas kunt beantwoorden.
We besteden in onze methode aandacht aan (een onderdeel van) de Woke cultuur door met de bovenbouw het lied Outlaw te zingen. Een lied over een androgyne cowboy in het Wilde Westen. Door gebruik te maken van de stevige rolverdeling tussen man en vrouw in die tijd geven we de leerlingen handvatten om vraagstukken rondom identiteit en gender te beschouwen.
Grote woorden, maar dit is het mooie: wij weten dat het werkt.
We hebben het immers getest. Sterker nog: dit is vanuit de leerlingen ontstaan...
Het werkt. De les levert ons supermooie gesprekken op met de leerlingen in dit thema. En die gesprekken dragen we na onze muziekles graag over aan jou, de groepsleerkracht...